VANOS- це система регульованого управління розподільчими валами, розроблена німецькими інженерами з метою підвищення потужності та економічності двигунів внутрішнього згоряння. Простіше кажучи, це технологія зміни фаз газорозподілу, яка трохи зміщує кут положення розподільних валів відносно кута колінвалу.
Навіщо потрібно міняти фази
ДВЗ працює по-різному залежно від кількості обертів. Якщо двигун працює на холостому ходу, то швидкість відведення відпрацьованих газів теж невелика. Виникає ситуація, коли «відпрацювання» закидається у впускний колектор, тим самим знижуючи якість паливно-повітряної суміші. В ідеалі впускні клапани в цей час повинні відкриватися пізніше, щоб двигун працював рівно і економічно.
При підвищенні обертів завдання двигуна – забезпечити високий крутний момент, для цього потрібно, щоб через циліндри проходив більший обсяг газів. Відповідно впускні клапани повинні відкриватися трохи раніше, а закриватися пізніше. У результаті на такті робочого ходу виникає надлишковий тиск, що призводить до підвищення потужності.
Проблема в тому, що у звичайних розподільчих валів немає такої функції. Власне, тому і з’явилося регулювання фаз, яке в концерні БМВ назвали VANOS.
Як працює система VANOS
VANOS- одна із систем, що дає змогу змінювати діапазон роботи клапанів залежно від частоти обертів і швидкості натискання педалі газу. Встановлюється вона на приводних шестернях розподільчих валів- під час руху шестерень VANOS починають рухатися приводні шестерні, тим самим зміщуючи кути положення розподільних валів. Положення шестерень змінюється під тиском мастила, яке в свою чергу регулюється електромагнітним клапаном. Роботу клапана контролює ЕБУ двигуна, а він, своєю чергою, знімає показання з датчиків положення розподільних валів. У результаті клапани відкриваються раніше або пізніше залежно від пріоритетів.
Перша система VANOS з’явилася 1992 року і регулювала положення тільки впускного розподільчого вала. Фази випуску при цьому змінювалися дискретно, стрибками. Сьогодні на автомобілі BMW встановлюється система 4-го покоління DoubleVANOS, вона одночасно регулює фази впуску і випуску. Технологія дала змогу суттєво підвищити крутний момент на низьких і середніх обертах, знизити витрату пального і скоротити час прогрівання мотора.