Вібрація рульового колеса – одна з найбільш дратівливих несправностей, з якими ми можемо зіткнутися під час керування автомобілем. Рульове колесо, що вібрує, відволікає водія і порушує душевний спокій. Це безпосередньо впливає на безпеку поїздок.
Крім того, вібрація рульового колеса – це симптом, який не можна ігнорувати! Рульове колесо відповідає за вирівнювання передніх коліс у потрібному напрямку. Вібрація рульового колеса може вказувати на проблеми з рульовим керуванням або підвіскою, які відповідають за нашу безпеку. Чому вібрує рульове колесо? Що може викликати вібрацію рульового колеса?
Вібрація рульового колеса – звідки вона береться?
Вібрація рульового колеса зазвичай викликається зношеними компонентами підвіски в передній частині автомобіля. Не менш поширеними причинами вібрації рульового колеса є несправності системи рульового управління, а також дефекти геометрії підвіски і гальмівної системи. Вібрація може виникати в різний час під час руху і на різних швидкостях. Як розпізнати, звідки виходить вібрація?
Вібрація, спричинена шинами
У старих автомобілях іноді трапляється, що ми блокуємо колеса під час екстреного гальмування. Коли це відбувається, шини зношуються в одній точці, що призводить до їх сплющування. Це призводить до того, що шина починає вібрувати через нерівномірний розподіл ваги, а також до порушення геометрії протектора.
Крім того, пошкодження шини, не видимі неозброєним оком, можуть бути частою причиною вібрації рульового колеса. Занадто швидкий наїзд на бордюр може призвести до розриву ниток корду всередині шини, що також викличе биття. Якщо у нас є підозра, що наші шини якимось чином пошкоджені, варто звернутися до фахівця з шин, щоб він оглянув наші шини.
Несправності підвіски і вібрація рульового колеса
Найпоширенішою причиною вібрації рульового колеса є різні несправності підвіски. Найпоширенішими несправностями підвіски є:
- зношені штифти важелів керування;
- зазори в підвісці;
- зношені втулки важелів управління;
- спотворена геометрія підвіски.
Усі несправності підвіски завжди вимагають ретельної діагностики. Незайвим буде підняти автомобіль на домкраті та перевірити всі з’єднання за допомогою невеликого ломика. Надмірний люфт у підвісці через зношування призводить до підвищеного зносу цього компонента, піддаючи нас високим витратам.
Незначні вібрації, що виникають під час руху на будь-якій швидкості, зазвичай є симптомом несправності підвіски. Пошкоджені тяги також впливають на підтримання геометрії підвіски. Великі зазори можуть призвести до розбіжності геометрії підвіски, внаслідок чого автомобіль поводитиметься непередбачувано або його тягнутиме в одну зі сторін.
Вібрації, спричинені трансмісією
Вібрації рульового колеса, що виникають тільки при прискоренні автомобіля, є симптомом пошкодження компонентів трансмісії. Залежно від того, коли виникає вібрація, вона може бути викликана шарнірами півосей або биттям самої півосі.
Вібрації рульового керування, що виникають тільки під час руху на низькій швидкості та при вивернутих колесах, свідчать про пошкодження зовнішнього шарніра. Пошкодження внутрішнього шарніра, між тим, проявляється під час руху з великим навантаженням по прямій дорозі. В обох випадках вібрація буде супроводжуватися дуже характерним шумом.
Вібрація рульового колеса також може бути викликана биттям півосі. Багато виробників автомобілів використовують напіввали різної довжини. З одного боку автомобіля знаходиться короткий напіввал, а з іншого – дуже довгий. Це пов’язано з розташуванням коробки передач і диференціала – у передньопривідних автомобілях коробка передач зазвичай розташовується на стороні, поперечній напрямку руху.
Довгий напіввал зазвичай настільки довгий, що його дуже важко збалансувати. Тому для боротьби з резонансом під час руху використовуються спеціальні балансувальні гумки. Іноді трапляється, що причиною вібрації є биття маточини колеса. У цьому випадку перевірте прямолінійність маточини за допомогою приладу для перевірки биття.
Вібрація рульового колеса під час гальмування
Вібрація рульового колеса під час гальмування зазвичай спричинена викривленням гальмівних дисків. Додатковим симптомом, що виникає під час гальмування з викривленими дисками, буде також легке пульсування педалі гальма.
Що робити, якщо рульове колесо вібрує?
Найкраще рішення в такій ситуації – відвезти автомобіль у майстерню для діагностики. Професіонали можуть набагато точніше визначити, чому рульове колесо живе своїм життям. Крім того, заміна більшості компонентів вимагає знань і навичок, якими володіє далеко не кожен. У цьому випадку варто віддати автомобіль у руки професіонала.