Штанга стабілізатора підвіски – це, здавалося б, дуже простий компонент системи підвіски автомобіля, який відповідає за зчеплення автомобіля з дорогою під час руху. Це витратний компонент, який з часом зношується і потребує нашого втручання. З чого складається система стабілізатора поперечної стійкості і які симптоми несправності стабілізатора і його ланок?
З чого складається система стабілізації?
Ця система складається зі штанги стабілізатора, виконаної у вигляді металевого стрижня з певною пружністю, і тяг стабілізатора. Ця планка сформована особливим чином, і її основне призначення – з’єднувати важелі управління колесами. Поперечні важелі з’єднані зі стійкою стабілізатора тягами стабілізатора.
Завдання стабілізаційної штанги
Стабілізатор підвіски скріплює між собою важелі управління на даній осі. Його основне завдання полягає в передачі руху однієї опори на іншу – коли одна опора піднімається, піднімається й інша. Таким чином, стабілізатор протидіє відцентровій силі, що виникає під час поворотів. Його наявність дозволяє автомобілю зберігати оптимальне зчеплення з дорогою при проходженні поворотів. Тому відмова стабілізатора або його ланок найбільш помітна під час проходження поворотів. На жаль, відмови ланок стабілізатора і самого стабілізатора починаються дуже повільно. Це означає, що якщо ми регулярно їздимо на даному автомобілі, то цілком можливо, що ми не відчуємо несправність стабілізатора.
Причини відмови стабілізатора
Відмова стабілізатора найчастіше є результатом роботи у важких умовах. Якщо штанга стабілізатора стійка до зносу, то ланки стабілізатора – ні. Поганий стан доріг означає, що сполучні елементи в ланках стабілізатора повинні передавати дуже сильні удари на стабілізатор. Ці компоненти розраховані на постійні навантаження, що виникають під час руху в поворотах, а не на раптові удари, спричинені потраплянням колеса у вибоїну. Знос тяг стабілізатора зазвичай проявляється з правого боку автомобіля, де найчастіше зустрічаються вибоїни.
Симптоми відмови стабілізатора
Основним симптомом несправності стабілізатора є деренчливий звук, що виходить від колеса, який зазвичай чути під час руху нерівною поверхнею або під час проходження віражу. Саме по собі деренчання досить тихе, тому цей симптом не завжди можна почути. Найчастіше про несправність штанги стабілізатора стає відомо під час перевірки на придатність до експлуатації. Під час огляду нашого автомобіля діагност завжди звертає увагу на ступінь зносу компонентів підвіски – якщо нам кажуть, що зносилася тяга або штанга стабілізатора, ці компоненти слід замінити якомога швидше.
Міцність стабілізатора і стабілізаторів поперечної стійкості
Довговічність штанги стабілізатора визначається терміном служби автомобіля. За своєю конструкцією стабілізатор ніколи не повинен потребувати заміни. Звичайно, бувають випадки, коли може знадобитися його заміна, але зазвичай це пов’язано з механічними ушкодженнями, наприклад, в результаті аварії. З іншого боку, тяги стабілізатора мають відносно короткий термін служби. Залежно від доріг, якими ми їздимо, термін служби тяг стабілізатора може становити від 20 000 до 30 000 км. Пам’ятайте, що тяги стабілізатора слід перевіряти з правого боку, де на тягу припадає велике навантаження. Пам’ятайте також, що тяги стабілізатора, як і інші компоненти підвіски, слід замінювати парами. Якщо права тяга стабілізатора зношена, ліву тягу стабілізатора слід замінити в парі. Заміна цих компонентів по одному призведе до передчасного зносу.
Чому не слід затягувати із заміною тяг стабілізатора
Тяги стабілізатора необхідні для комфортного і стабільного водіння. Впевненість водіння забезпечується цими невеликими компонентами. Зламані, зношені тяги стабілізатора можуть призвести до порушення геометрії підвіски, що спричиняє швидший знос інших компонентів підвіски. Щоб уникнути зайвих витрат, рекомендується замінювати ці компоненти, як тільки ви помітите перші ознаки зносу. Замінити ланки дуже легко, а вартість їх невисока. Тому не варто відкладати заміну тяг стабілізатора.